Met de hond in de nachttrein naar Oostenrijk

Ik ga met de trein op vakantie naar Oostenrijk en neem mee...mijn hond want zeg zou zelf een vakantie zonder je trouwe viervoeter is toch niet compleet en al helemaal niet een wandelvakantie in Oostenrijk.

Omdat ik zelf niet zo ver meer durf te rijden en ik graag met de trein reis wil ik toch eens ervaren hoe het is om met de hond samen met de nachttrein naar Oostenrijk te gaan. Ik heb gezocht naar ervaringen van andere maar kon er nergens iets over vinden dus dan zit er maar 1 ding op en dat is het zelf ervaren.

Om niks aan het toeval over te laten heb ik de hele reis goed gepland maar je hebt niet altijd alles zelf in de hand en dat stukje controle wat ik dus niet heb maakt me voor vertrek best wel onrustig en zenuwachtig. Want hoe ga ik dat doen met die koffer, en wat als ik moet plassen, kan Rio het zo lang ophouden, wat als de hond wagenziek word, waar kan ik hem uitlaten.. kortom een hoop dingen die ik zelf niet in de hand heb maar aan de andere kant maakt dat het juist weer een uitdaging.

Ik heb ervoor gekozen zo comfortabel mogelijk te reizen, dat betekent van Goes naar Amsterdam reis ik 1e klas met de intercity en in de nighjet heb ik een privé coupe met wc en douche geboekt. sowieso als je met de hond met de nachttrein reist ben je verplicht een volledig compartiment te boeken maar je kan dat dus nog uitbreiden met het luxere compartiment met eigen wc en douche.

Verder gelden er nog enkele voorwaarden voor het meenemen van je hond in de nachttrein*

• Je bent verplicht een volledig compartiment te boeken
  • De hond mag andere reizigers niet hinderen
  • De hond dient bij het in- en uitstappen een muilkorf aan te hebben en aangelijnd te zijn
  • Je dient zelf een hondendeken mee te nemen waar je hond op kan liggen, ik heb gekozen voor een reisdeken en fleecedeken.
  • Houd rekening met de wet- en regelgeving van de landen waar je naartoe maar ook waar je doorheen reist
  • Een geldig dierenpaspoort met de voor het land noodzakelijke vaccinaties.

Bij mij werd alleen mijn vervoersbewijs voor mezelf en de hond gecheckt maar het kan dus zijn dat ze ook het dierenpaspoort checken.

*Lees hier de actuele voorwaarden voor het reizen met een huisdier in de nachttrein.

Ik heb de boeking telefonisch gemaakt via OBB maar dit is in het Duits dus als je dat niet ziet zitten kun je het ook boeken via NSInternational.

Voor de hond betaal je €29,- enkele reis naast je eigen ticket en het maakt daarbij niet uit of je kiest voor het luxere compartiment, de prijs voor de hond staat gewoon vast.

Wat neem je allemaal mee in de trein en op vakantie met de hond

Wat je meeneemt is natuurlijk ook afhankelijk van waar je naartoe gaat maar in ons geval gaan we dus 2 weken naar Oostenrijk om te wandelen.

In de eerste instantie wilde ik alles meenemen in een backpack zodat ik mijn handen vrij heb tijdens de reis maar omdat het voer best veel weegt is dit voor mij te zwaar om te tillen en kies ik er voor om een klein rolkoffertje mee te nemen waar ik het voer en mijn kleding in doe en een rugzak met de spullen die ik onderweg nodig heb zoals een zakje voer, nylabone, reisdeken, water en drinkbakje.

Oké het is niet heel handig met die koffer maar je kan op de meeste stations je koffer in een bagagekluis doen zodat je je handen vrij hebt als je je hond tussendoor wilt uitlaten of je doet net als ik...lopen zeulen met die koffer ;)

Mijn inpaklijst met spullen voor Rio:

In de rugzak voor onderweg

• Waterfles en etensbakje
  • Voer voor 2 dagen
  • Reisdeken en fleecedeken
  • Nylabone of iets om op te kluiven
  • Poepzakjes
  • Belongsnoepjes in jaszak
  • Korte lijn en flexlijn
  • Knuffel en balletje om mee te spelen

Verder nog in de koffer

• Voer voor voor het verblijf en nog wat extra's mocht je vertraging hebben
  • Tekentang
  • Kam en schaar om haren tussen de tenen weg te knippen vooral als er sneeuw ligt is dit handig
  • Medicijnen
  • Honingzalf en vaseline, gebruik ik altijd bij wondjes of schrale kussentjes
  • Beloning snoepjes voor ter plaatse
  • Poepzakjes

Daarnaast neem ik natuurlijk voor mezelf ook nog spullen mee maar daar gaat deze blog niet over ;)

En voordat ik vertrek heb ik Rio nog ontwormd en vlooien- en tekendruppels gegeven maar dit doe ik thuis ook altijd al standaard wanneer het weer nodig is.

De coupe is te boeken voor 1, 2 of 3 reizigers waarbij je dus 3 stoelen hebt die omgebouwd kunnen worden tot bedden. daarnaast zit er dus in je eigen coupe een douche met toilet en kan je coupe op slot, vond ik zelf wel een heel fijn idee als je ligt te slapen dat er niet zomaar iemand binnen kan lopen.

De nachttrein vertrekt om 19:30 uur vanaf Amsterdam centraal station en omdat het vanuit Zeeland nog best een stukje is besluit ik de trein van 14:28 te nemen vanuit Goes zodat ik nog ruim op tijd ben om Rio uit te laten en een hapje te eten.

Een paar weken voor ik vertrek heb ik al zoveel mogelijk Rio zijn uitlaatschema aangepast aan de tijden van de trein, dus het rondje na het eten voor 19 uur zodat hij hieraan gewend is. thuis laat ik hem altijd voor ik naar bed ga nog een keer plassen maar dat kan dus tijdens de reis niet.

Omdat ik al op tijd vertrek heb ik gepland om Rio rond half 5 zijn eten te geven en daarna nog een ronde te doen waarin hij hopelijk poept en dan voor ik de trein in stap geef ik hem nog de kans om te plassen.

Na een stop in Haarlem en een rondje park kom ik om 18 uur aan op Amsterdam centraal en normaal gesproken zou ik lekker ergens op het terras wat gaan eten en drinken maar omdat deze reis voor een hond best wel stressvol is zoek ik een rustige plek op langs het water om zelf mijn meegebrachte boterham te eten en en Rio nog wat kan spelen met z'n bal.

Om 19:00uur besluit ik richting het perron te gaan en zal toch wel blij zijn als ik in de trein zit want ben het zeulen met de koffer wel beu. Omdat Rio dieet voer heeft moet ik dat dus allemaal meenemen en dat voor 2 weken dus je snapt mijn koffer zit aardig vol en weegt behoorlijk en omdat Rio niet op de roltrap durft en de lift naar het perron kapot is moet ik dus toch weer die koffer de trap op tillen maar niet klagen maar dragen en uiteindelijk zijn we aangekomen op het perron en na 10 min wachten komt de trein al aanrijden.

Bij het in en uitstappen op de nachttrein is een muilkorf verplicht maar omdat Rio dat echt niet leuk vind probeer ik het met een snuitje en dit is gelukkig ook toegestaan, maar voor de zekerheid heb ik de muilkorf wel mee want je zal net een conducteur treffen die dat niet goed vind. Let er wel op als je een snuitje gebruikt je hond niet goed kan hijgen dus als het heel warm is of je hebt net een lange wandeling gemaakt dan zou ik toch de muilkorf aan doen maar omdat Rio gelukkig rustig is kan hij het snuitje aan.

Op het ticket staat je treinstel en compartiment nummer en dit staat dus ook op de buitenkant van het treinstel dus dat wijst allemaal zichzelf en de steward helpt me met de koffer en brengt deze voor me naar het compartiment . Ik moet Rio deze keer wel de trein in tillen omdat de opstap niet handig is voor een hond maar ik denk als je het vraagt dat ze wel een loopplank hebben maar die hebben wij niet nodig.

We nemen plaats en na 10 min begint de trein te rijden en valt er echt een last van mijn schouders, we zitten en zijn onderweg. De steward komt langs gelopen om uit te leggen hoe alles werkt en ik kan alvast doorgeven wat ik morgen als ontbijt wens te hebben.

Naast dat je een privé compartiment hebt staat er ook een tasje klaar met stoffen badslippers, een washandje, een slaapmasker, oordoppen, een pen, 2 zakjes nootjes, flesje water en een flesje prosecco en in de badkamer hangt een handdoek en staat er zeep er is dus echt aan alles gedacht om de reis zo comfortabel mogelijk te maken.

Rio is moe van de reis en gaat lekker liggen op de stoel naast me en ik ga genieten van mijn wijntje.

In het compartiment zouden 3 bedden gemaakt kunnen worden maar omdat ik maar alleen ben is dat niet nodig en heb ik dus genoeg ruimte.

Om 22 uur vraag ik of de steward mijn bed wil uittrekken en nadat deze weg is neemt Rio het ervan en gaat languit op het bed liggen.

Omdat de trein in de nacht nog op meerdere stations stopt slaap ik niet heel vast maar moet zeggen het valt me nog niet tegen.

Om 7 uur krijg ik het ontbijt geserveerd en daarna fris ik me op en pak ik alvast mijn spullen weer in want we zouden om 8:39 uur aankomen in Wörgl maar helaas hebben we vertraging dus begin ik me toch wel zorgen te maken of Rio het op kan houden.

We maken een tussentop op station München en ik besluit te vragen of ik er even snel uit mag om Rio te laten plassen en gelukkig mag dit want de trein staat daar nog 10 min stil. De Steward waarschuwt me wel want je mag een hond natuurlijk niet op het perron laten plassen maar ik gok het erop en gelukkig is er niemand die het ziet en spoel ik het plasje weg met wat water ;)

Even een tussenstop in Munchen

Tussendoor kijkt Rio naar buiten

Rio vindt het wel prima en ligt languit

Breakfast is served...ik heb gekozen voor koffie, thee, glutenvrij brood, ham, kaas en boter.

Na drie kwartier komen we dan eindelijk aan op station Wörgl en ik besluit om hier wel mijn bagage in een kluis te doen zodat ik een grote wandeling met Rio kan doen zonder dat gezeul met die koffer maar hier kun je dus niet met kaart betalen maar met muntgeld en laat ik dat nou net niet mee hebben :(  de schoonmaakster van het station loopt net te dweilen en vraagt of ze me kan helpen en ik vertel haar dat ik dus geen kleingeld mee heb en ze biedt aan om mijn koffer op haar kantoor te zetten en dat aanbod neem ik graag aan want Rio heeft wel een wandeling verdient echt super lief zoveel behulpzame mensen!

Ik geef Rio eerst zijn eten en daarna wandel ik een stukje door het stadje waar gelukkig genoeg groen is en Rio kan snuffelen en z'n behoeftes kan doen. Na de wandeling haal ik mijn koffer op en koop ik een treinkaartje want we zijn nog niet op de plaats van bestemming maar we moeten nog 15 minuten met de trein en dan is het nog 1,5 km lopen maar omdat ik het zeulen met die koffer echt beu ben besluit ik voor dat laatste stukje de bus te pakken en dan eindelijk na een lange reis komen we aan bij het appartement wat ik heb geboekt. De eigenaar was zo lief dat ik er eerder in mocht want normaal kun je pas na 15 uur inchecken.

Het was een lange reis maar ik heb er toch van genoten en we hebben het toch maar mooi gedaan en nog 1 tip: Vergeet vooral niet te genieten van het uitzicht want de treinreis door Oostenrijk is werkelijk fantastisch!

Nu gaan we eerst genieten van onze vakantie en over 2 weken reizen we weer terug met dezelfde nachttrein.

Heb je vragen over deze reis je mag me altijd een berichtje sturen.

Vergeet vooral ook niet te genieten van het mooie uitzicht in de bergen.

Voor het in- en uitstappen is een muilkorf verplicht maar een snoetjes zoals hierboven is ook toegestaan. Het is aan te raden dit thuis al een paar keer te oefenen zodat je hond hieraan gewend is. Let ook op dat je hond met dit snoetje niet goed kan hijgen dus als het heel warm is dan zou ik toch een muilkorf aanraden maar om alleen in en uit te stappen volstaat dit dus ook prima.

Wörgl Hbh met gelukkig genoeg groen om de hond te laten snuffelen

Laatste stukje met de cityexpress

Geweldig uitzicht vanuit de trein